čtvrtek 12. března 2015

Nejčastější chyby, které děláme u kadeřnic

Už je to déle, co jsem se zabývala tím, že hodně z nás se bojí kadeřnic. Pořád si stojím za tím, že většinu špatných kadeřnic můžeme zařadit právě do těchto kategorií. Dneska jsem se pro změnu rozhodla vyčlenit prostor na blogu pro ty dobré kadeřnice, které svou práci odvádějí pořádně. Pokud patříte k těm, které věčně chodí od kadeřnic nespokojené, věřte, že to nemusí být vždy jen jejich chyba. Dobrých kadeřnic je spoustu, ale k tomu, aby byly dobré, jim musíme pomoct i my klienti a klientky. Dobrý kadeřník nebo kadeřnice nám na hlavě udělá vždy jen to, co my sami chceme. Je k tomu ale potřeba víc, než si sednout do křesla a čekat. Musí se tedy snažit nejen ten, co stříhá, ale i ten, který je stříhán. Dala jsem dohromady nejčastější chyby, kterých se v křeslech dopouštíme a pak pláčeme. Přidala jsem také rady, jak se těchto chyb vyvarovat.
Zdroj
Necháváme jim volnou ruku
Musím přiznat, že na tohle bych rozhodně neměla, vždycky mám nějakou představu, jak bych chtěla vypadat. A nechápu, jak někdo může dát kadeřnici volnou ruku, to ať potom nebrečí. Pokud kadeřnici oznámíte, že si s vámi má dělat co chce, tak to zaprvé neslyší ráda a za druhé jí nemůžete nic vytýkat, protože věřte, že vás ostříhala podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Klidně s ní vymyslete nějaký střih, ale nechte si ho nejprve navrhnout a až potom ostříhat. V restauraci si taky vyberete, co chcete a jak to chcete. Instrukce typu zkrátit, zastřihnout, dodat tvar jsou (promiňte) na prd.

Jak to vypadat nemá: ,,Chtěla bych ostříhat, ale vůbec nevím, jak bych to chtěla, takže vám nechám volnou ruku."
Jak by to mělo vypadat: ,,Chtěla bych střih, který dodá vlasům nějaký tvar a oživí je, zkracovat ale nechci. Myslíte, že by mi slušely vlasy sestříhané kolem obličeje s patkou? Nebo byste navrhovala spíše zkosenou ofinu? Prospěje prostříhání nebo na to nemám vlasy? V žádném případě bych ale nechtěla asymetrický střih nebo rovnou ofinu  "
 
Vynecháváme úvodní konzultaci a nedáváme přesné instrukce
Hodně z nás (i já to tak dělala) přijde do kadeřnictví a rovnou míří k umyvadlu, že si nechá umýt vlasy. To je podle mě zásadní chyba. Když přijdu do kadeřnictví, nejdříve se posadím před zrcadlo a řeknu, co bych si představovala (do nejmenších detailů) a ukazuju, kam zhruba bude délka jednotlivých partií. I když neznám přesné termíny, kterým danou fázi stříhání označit, prostě valím svoje představy a ptám se, jestli mi to půjde ke tvaru obličeje, jestli na to mám ten správný typ vlasů. Upozorním, že si nechávám dorůst vlasy, a že se má stříhat jen to, co je nezbytně nutné. Víc než 2 cm jí prostě nedovolím a ona to musí vědět.

Jak to vypadat nemá: ,,Chtěla bych zastřihnout konečky a trošku prostříhat, aby byly vlasy objemnější."
Jak by to mělo vypadat: ,,Nechávám si narůst vlasy, ale jsou bez tvaru a mám zničené konečky. Ty bych ale chtěla zkrátit maximálně o 2 centimetry, zbytek necháme na příští návštěvu. Kolem obličeje prosím sestříhat, ale aby to nebylo moc zkosené, takže jen zvolna. Horní vrstvu vlasů bych chtěla lehounce prostřihnout, aby měly vlasy větší objem."
Chceme nějakou barvu
Stejně tak je nutné konzultovat barvu. Nechci hnědou barvu, chci tu hnědou barvu s velkým H, kterou bych si představovala. Každá kadeřnice sice má nějaký vzorník, ze kterého si nemusíte vybrat jen jednu barvu, ale můžete jich nechat namíchat více. Většinou ale barvy nejsou přesně takové, jako jsou ve vzorníku, takže je lepší barvu popsat a kadeřnice vám na základě popisu něco navrhne. Chci světlou, střední, tmavou? Proto je nutné jim to vyložit.

Jak to vypadat nemá: ,,Chtěla bych tmavě hnědou barvu, třeba tuhle."
Jak by to mělo vypadat:,,Chci středně hnědou barvu, která nebude do červena, chci ale, aby byla teplejší se zlatavými odlesky na sluníčku." 

Lpíme na střihu z obrázku
Když máme obrázek, je to sice fajn, že kadeřníci vědí, jak chceme vypadat. Většinou se jedná o celebritu, v lepším případě celebritu, která má podobný tvar obličeje nebo strukturu vlasů. Neměli bychom ale lpět na tom, že to chceme přesně tak, jak to má osoba na fotce, protože jsme přece každý originál, a tak jako to má Keira Knightley na udílení Oscarů, si to doma neupravíme. Proto je důležité poradit se s kadeřnicí o náročnosti úpravy daného účesu. Zase s ní musíme konzultovat, zda nám daný účes bude slušet, jak často ho musíme nechat zastřihnout, aby vypadal dobře. Zejména krátké účesy nebo vyholené partie nejsou při odrůstání moc pěkné.

Jak to vypadat nemá: ,,Chtěla bych to přesně podle tohoto obrázku."
Jak by to mělo vypadat: ,,Chtěla bych podobné mikádo, jaké má ta slečna na fotce. Myslíte si, že by mi slušelo? Nebo bychom ho raději měli nechat delší kvůli širší spodní čelisti? Bude se mi to dobře upravovat? Nebude to při dorůstání vypadat špatně? Je tento účes hodně náročný na údržbu?" 

Nekecáme jim do toho a nekontrolujeme
Kadeřnicím předáváme instrukce pouze před stříháním, když během toho nic nenamítáme, ona si myslí, že je vše v naprostém pořádku. Ale třeba není. Úvodní konzultací a předáním instrukcí to pro mnohé z nás končí. To je ale chyba. Snažte se jim do toho také trošku kecat. Myslím, že máte spoustu věcí na srdci i k samotnému mytí. Pokud například víte, že vám masky zatěžují vlasy a kadeřnice se vám jí chystá nanést, upozorněte ji, že masku nechcete/ nepoužíváte. Pokud zkracujete, poproste jí, ať to dělá postupně a ve vhodnou chvíli jí pak zastavte. Pokud chcete šmiknout jen konečky a nechcete, aby ze zamýšlených dvou centimetrů bylo najednou deset, poproste jí, ať vám ukáže, kolik se chystá stříhat a řekněte, ať vám to vezme míň nebo víc. Předejdete pak slzám nebo zklamání. To stejné platí, pokud se chystáte na zkracování ofiny, pamatujte, že mokré vlasy vypadají delší a po vyfoukání nás může čekat šok (ano, mluvím o své blbečkovské ofině :D). Ofina se dá zastřihnout i suchá. Tahá vás to? Pálí vás fénem? Svědí vás hlava? Řekněte to!

Jak to vypadat nemá: Rozhodně si nenechte všechno líbit, i vaše kadeřnice je jen člověk.
Jak by to mělo vypadat: Mytí: ,,Masku mi tam nedávejte, doma si ji také nedávám, protože mi zatěžuje vlasy. Kondicionér si dávám zhruba 5 centimetrů od kořínků, protože moje vlasy se rychle mastí." Stříhání: ,,Tady jak to stříháte kolem obličeje, už to prosím více nestříhejte. Tu ofinu už nezkracujte, počkáme, jak to bude vypadat suché. Ta délka vzadu mi vyhovuje, zbytek vlasů na ni jen napojte a trošku prostřihněte. Nebo myslíte, že už je to moc?."
 
Necháváme se jen tak vyfoukat
Všechny předchozí chyby spojuje jediné, s kadeřníkem prostě nemluvíme. Nebo nemluvíme o stříhání. Většina z nás si oddychne a nechá si vyfénovat hlavu. Pokud ale něco ze stylingových přípravků, které se kadeřník chystá použít, nepoužíváte, prostě to řekněte. Normálně si nedávám na vlasy tužidlo, tak řeknu kadeřnici, ať mi ho tam nedává ani ona. Foukání vlasů také nespočívá v tom, že vám je přes kulatý kartáč podtočí a vyfouká do objemu. Pokud jste zvyklé foukat si vlasy do rovna, vytáčet konečky ven, vlasy si kulmovat nebo žehlit, prostě jim to zase řekněte. 
Jak to vypadat nemá: -mlčení-
Jak by to mělo vypadat: ,,Pěšinku nosím tady. Jsem zvyklá před foukáním používat ochranný sprej, tužidlo si doma nedávám. Vlasy bych chtěla vyfoukat do rovna a ofinu vytočit ven. Po umytí si vtírám do vlasů olejíček, zhruba od uší dolu. Vzadu si vlasy trošku natupíruju a u hlavy zafixuji lakem, do délek ho nestříkám." 

Neřekneme jim, že se nám účes nelíbí
Když jsme se dostali až ke konci a účes se nám nelíbí, je to průšvih. Ještě větší průšvih ale je, když si to necháváme pro sebe. Spoustě kadeřnic jsem neřekla, že se mi to úplně nezdá, nebo že takhle nechci chodit mezi lidi. Jestli nemáte úplně vyholenou hlavu, pořád se s tím dá něco udělat. Pokud se jedná o kadeřnici, která vás běžně stříhá, určitě by to měla vědět, aby si příště dávala pozor. Líbí se vám to?
Jak to vypadat nemá: ,,Je to pěkný." (Zadržujíc slzy zklamání a vzteku). Pokud jste dala řádné instrukce, stát by se vám to nemělo.
Jak by to mělo vypadat: Pokud se to dá zachránit: ,,Ještě bych trošku prostřihla horní vrstvu vlasů a sestříhání po stranách bych trošku více zkosila. Patku mi prosím ještě trošku zastřihněte a udělejte ji tupější." Pokud už je na záchranu pozdě: ,,Asi jsme si špatně rozuměly, chtěla jsem to tak a tak. Říkala jsem vám, že bych to chtěla mít sestříhané jen kolem obličeje, ta ofina je moc krátká Měla jsem představu, že ta barva bude tmavší/světlejší. Jak to budeme řešit?"

 Pokud i přes instrukce nejste se střihem spokojené, ale plánujete se tam vrátit, doporučuji konzultovat s kadeřnicí, co se vám nelíbí, proč a jak danou situaci napravit. Pokud sama kadeřnice uvidí, že to není to, co jste na začátku požadovala, a je slušná, může vám nabídnout slevu, bezplatnou nápravu. Pořád je lepší, když to napraví ona než my sami v afektu v koupelně s nůžkami na papír. Zase je ale nemůžeme obviňovat, pokud se v účesu, který jsme chtěli, necítíme nebo v něm nevypadáme tak, jak jsme si představovali. Takže mluvit, mluvit, mluvit a ještě jednou mluvit a ne mlčky trpět a pozorovat padání vašich dlouhých vlasů k zemi.

Samozřejmě nezapomínejme na to, že by u kadeřnice měl probíhat dialog a ona se vás také musí ptát a popřípadě to z vás trošku vytáhnout, protože se neptá bezdůvodně, jestli vás ten fén pálí :). Pokud tohle dodržujete, slzy by se neměly dostavovat vůbec. Pokud ale stejně kadeřnice nedbá vašich pokynů, je na čase se jí zbavit a najít si jinou.

Jak jste na tom vy vs. kadeřnice?

24 komentářů:

  1. Moc zajímavý článek! Já se svou kadeřnicí problémy nemám,ale chodím jen zastřihávát konečky a dávám jasně najevo kolik může zastřihnout.Před ní jsem chodila k jiné a u té jsem si nechávala dost dlouho barvit vlasy.Barvu jsme vybíraly podle vzorníku a stejně výsledný odstín byl úplně jiný.Odpověď kadeřnice vždy byla:To se Vám vymyje.No vymylo...po pár umytí mi na hlavě zbyla jen nějaká vybledlá neurčitá barva.Takže barvím doma .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se barvím doma. U kadeřnice se mi vždycky zdá barva krásná, ale jakmile se vidím na denním světle připadám si jako šedá nevýrazná myš. Dřív jsem mívala problém kadeřnicím říct, že se mi něco nelíbí, pak ale skoro vždycky následovaly slzy. Myslela jsem, že ví co dělají, když jsou profesionálky, ale bohužel moc nevěděly, co chci já. Pak jsem samozřejmě narazila i na ty, které výrok: ,,délku nechat", pochopily tak, že mohou vzít 10 cm.

      Vymazat
  2. Super článeček:) Přesně tyto problémy řeším u kadeřnice - a už mám řešení!:) Vytisknu si to a pak jí přečtu, jak to chci!:D Ale kadeřnici pořád hledám, nemáš ještě radu, jak najít nějakou schopnou, dobrou a která mě pochopí?:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Záleží na tom, odkud jsi. Znám v Praze dvě kadeřnice, kterým se nebojím svěřit "do nůžek". Kdybys měla zájem, tak mi napiš na email: hairocd@gmail.com a můžu ti poslat kontakt :).

      Vymazat
  3. ja už radšej nechodím kaderníčke, lebo 2cm je u nej 10 a ofinu podstrihnúť znamenalo nakrátko na stred.... škoda že som sa nikdy nevidela v zrkadle ako ma strihá :/ odvtedy si nechávam končeky zastrihávať u maminky a farbím sa tiež len doma :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také jsem vyznavačkou domácího barvení :), prostě mi kadeřnice většinou neudělají tu barvu, po které momentálně toužím :D. Ale kdyby mi někdo "nepovolaný" stříhal těch mých pár chlupů, tak by to byla katastrofa, protože je u mě vidět každá chybička

      Vymazat
    2. a inak ako vidím zdieľanie v skupinách pomáha :) pekne ti rastú čitatelia :P

      Vymazat
    3. Určitě pomáhá ! :) Jsem ráda, že si mě na skupiny navedla, protože jsem o nic vůbec nevěděla. Píše se mi úplně jinak, když vím, že to bude číst více lidí :) I já jsem ve skupině našla pěkné blogy, které jsem začala sledovat :)

      Vymazat
  4. Super článek a hlavne přínosný! Ja mam výbornou kadeřnici na kterou uz několik let dopustit. Na 100% ji důvěřují, známe se atd, ale i přesto se mnou pokaždé řeší jak moc to zastrihnout, jakou barvu a jak to vyfoukat. Přestože chci vetsinou to samé a odstíny barev ma napsané, kdy to se mnou konzultuje.

    Takže bych to klidně i shrnula tak, ze super pryč od kadeřnic, které toto neřeší a dělají vlasy po svém!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc :) Tohle by měly řešit všechny, ale neřeší. Jednou jsem se nechala ostříhat v kadeřnictví v obchodním centru, ta slečna se tvářila, že přesně ví, co chci a odcházela jsem s ofinou jak blbeček a vlasama pod uši, vlasy nikde a ještě mi vyholila krk. A to jsem chtěla nechat délku na ramena.

      Vymazat
  5. Tak tohle je velmi zajímavý a užitečný článek. Já se potřebuju u kadeřnice cítit dobře, potřebuju jí důvěřovat, že mi dobře poradí, a tak jsem hledala a hledala. Naštěstí mi spolužačka poradila, a tak mám šikovnou kadeřnici doma i v Brně :) bára.kára blog

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky potřebuju být v pohodě. A ne čekat, jaké překvapení mi na té hlavě vytvoří. To je super, že máš pokryté obě oblasti, ve kterých se vyskytuješ :). Já mám obě kadeřnice v Praze, jednu blíž máminu bydlišti a jednu blíž tátovu, takže když jedna nemůže, jdu k té druhé nebo beru tu, co je blíž :)

      Vymazat
  6. o týždeň idem ku kaderníčke, tak dúfam, že si na tieto rady spomeniem :D ale určite to plánujem s ňou konzultovať ;) super článok :)
    www.gummybaum.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :). Já se také chystám, ale vím, že budou muset dolů tak 3 cm, takže se chystám už asi 2 měsíce :D.

      Vymazat
  7. Skvelý článok, tie konzultácie pred som sa už naučila robiť aj ja, odchádzam potom spokojná, vždy aj vopred upozorním, že mi vlasy rastú pomaly a že ma môžu ostrihať tak max o 1 cm, aj to niekedy nedovolím. To fúkanie ale stále nemám dobre podchytené, nikdy som sa neodvážila namietať proti tužidlu, bola som však už aj v salóne, kde asi chápali, že je lepšie spýtať sa, či mi môžu na vlasy naniesť taký alebo taký stylingový prípravok a to sa mi páčilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :)... Já si zpětně říkám, že jsem dlouhou dobu platila nemalé peníze za něco, co jsem na té hlavě mít nechtěla. Vždycky mi pak bylo líto, že jsem bez peněz a mám za to něco, co se mi nelíbí. Já tužidlo vždycky hned zakazuju, protože většina z nic mi způsobuje lupy

      Vymazat
  8. Máš pravdu. Já naštěstí chodím k vážně dobrý kadeřnici už asi od 10 let (nešla bych jinam), takže už se tolik nebojím jí do toho kecat.
    A často chodím s obrázkama :D jako jasně nepočítám, že budu vypadá jako Jenn Lawrence, ale pro představu :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobře, že už si v takhle brzkém věku našla někoho, komu můžeš věřit a vyhla ses tak blbečkovským sestřihům. Já jednou přinesla Keiru Knightley, to mi bylo kolem 13 let. Kadeřnice mě neupozornila, že budu vypadat jako blbka a nehodí se to ke mně. Ještě to byla tak blbá fotka, že nebylo vidět, že ten účes je dost podobný tomu, co má teď Jennifer Lawrence, takže místo delší patky byla rovná ofča a blbečkovský účes byl na světě :D

      Vymazat
  9. zaujímavý článok :) a aj ma pobavil!! :D ja ku kaderníćke moc často nechodím... ale chcela by som to zmenit lebo aj keď mám vlasy husté a dlhé tak s kvalitou to nie je až tak dbré :/ zrovna som objednaná cez veľkú Noc tak dúfam, že nebudem sklamaná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuji :) Také se kadeřnicím trošku vyhýbám, protože si chci nechat narůst vlasy, ale bohužel jsou zničené, takže nemám na výběr. Až se odstříhají ty poškozené vlasy, tak mě tam dlouho nikdo neuvidí :D

      Vymazat
  10. mne práveže v poslednej dobe tie moje lezú na nervy :D sú už dosť dlhé ale do polky uplne zničené, tak sa už aj teším na too ostrihanie (chcela by som lahké, prijemne hebké vlasy :D ) teraz je to celkom opak :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. to je škoda :/ já se docela dlouho pokouším o dlouhé vlasy, občas mě ale přepadne záchvat a já mám chuť na nějaké šmrncovní dlouhé mikádo, kterým bych se zbavila poškozených vlasů. Pak ale začnu koumat nad tím, že bych to musela žehlit atd. a pustí mě to :D

      Vymazat
  11. Ahoj holky :D Je to super, už jsem myslela, že jsem jediná, kdo nemá perfektní vlasy a má takové problémy s kadeřnicemi :D Předevčírem jsem se objednala a od té doby je mi špatně a strašně se bojím. Ale po přečtení toho článku se moje obavy zmírnily :) Taky si chci nechat dorůst delší vlasy, ale jsou tak zničené, že se mi konečky prostě ulamují a nerostou :) A pokaždé když jsem byla u kadeřnice, tak jsem jí řekla ať mi vezme jen konečky a víc jsem neřekla a vždy jsem odcházela jak debil s brekem vlasv culíku a kapucí :D Takže tedka jí tam budu klidně hodinu popisovat své pocity a hlavně dopodrobna to, kde může a kde nemůže stříhat :) Opravdu veliké DÍKY ! Za tento článek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, jsem ráda, že článek někomu pomůže. Dřív jsem taky nedávala moc instrukcí a chodila s brekem a idiotskym účesem. Neboj se jí říct, že už nechceš, aby více stříhala do délky nebo v nějaké oblasti. Budu držet palce, ať ti to dobře dopadne :)

      Vymazat

Děkuji Vám za komentáře :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...